Seatrout Open efterår 2018 også kaldet “STO”, er en stor fiske konkurrence fordelt over to weekender.

Det er grejbutikken Gofishing, der hvert år afholder en forårs- og efterårs konkurrence på Fyn og i Jylland.

Dette efterår valgte jeg at deltage i begge konkurrencer, og i denne blog vil jeg skrive lidt om hvordan min weekend gik på Fyn.

STO Fyn

Fredag morgen var ikke mange timer gammel, før jeg hentede en af vennerne og satte kursen mod Østfyn. Vi havde udset os en lille plads, som ikke kunne rumme voldsomt mange lystfiskere, derfor var det vigtigt for os, at være de første på pladsen. Fremme på pladsen var der ikke andre end os, så vi begyndte med det samme at rigge vores grej til. Men inden vi blev færdige med det, ankom den næste bil på pladsen.

Det var 3 andre lystfiskere, der havde fået samme ide som os. Derfor endte det med, at vi løb ud på de pladser hvor vi skulle fiske. Jeg fulgte lige i hælene på en af dem fra den anden bil, som heldigvis forsatte 100 meter længere ned af kysten i forhold til hvor jeg ville starte. Kort efter kom min makker, og fiskeriet startede. Det var stadig mørkt, da de første kast blev sendt udover vandet. Og mens det første morgenlys viste sig på himmelen, kunne vi nyde synes af en totalt lyserød himmel foran os. Desværre viste lyset også, at vandet var helt kakaofarvet og, at det var umuligt at se mere end 10 cm ned i vandet.

Kort efter sad vi igen i bilen og kiggede efter nye fiskepladser, for vi havde desværre ikke lige en plan B i lommen. Et hurtigt kig på min app til vind, strøm og bølger, pegede os i retning af Vestfyn. Her kunne vi se, at der var ganske fornuftige forhold. Et par dage forinden havde jeg været nede over pladsen, hvilket havde givet  flere pæne havørreder. Så denne plads skulle helt klart have et skud mere.

Fremme på pladsen så de “nye” forhold perfekte ud, og en fisk viste sig hurtigt i overfladen.

Få kast efter, havde vi konkurrencens første fisk.

Vi fiskede lidt videre, og fik hilst på en hel del mindre fisk inden det blev mørkt. Derefter valgte vi at trille tilbage og pakke min trailer, da vi ville ud med kajakkerne omkring Nyborg dagen efter.

Næste morgen stod det hele klart, og kursen blev igen sat østpå mod Nyborg.

Da vi ankom til området fik vi hurtigt rigget til, og lige så snart vi var ude af fredningen startede vi fiskeriet.

Hjørnet ved fabrikken lige udenfor fredningen, kan særligt i de kolde måneder holde fisk, men lige denne dag var der ingen hjemme. Vi sejlede derfor videre om i selve havneområdet, og prøvede her både med tobiser og regnorm fisket på flåd. Lige lidt hjalp det, og vi fik aldrig noget til at lege med.

Efter vi havde fået parkeret kajakkerne hjemme hos mig, satte vi igen kursen mod Sydfyn. Men uanset hvor vi kom ud og kiggede stod der folk og fiskede, til sidst satte vi bilen og gik et godt stykke ned langs med stranden. Vi fandt et ganske fint område, der burde have holdt på lidt fisk. Men igen, var det kun småfisk der viste sig på denne plads.

Søndag morgen valgte vi at sove længe, vi havde begge en fisk med i lodtrækningen om gavekortene, så vi havde ikke så travlt med at komme ud og fiske.

Det blev dog til et par timer, hvor vandet rundt omkring i Odense fjord blev besøgt. Det gav dog ingen fisk.

Konkurrencen sluttede kl 15 inde hos Gofishing i Odense, hvor vi mødtes med flere af de andre deltagere til konkurrencen. Det er altid stedet for en god røverhistorie, inden vinderne af top 10 og de to gavekort offentliggøres. Det blev dog ikke til nogle præmier i år, men så må jeg jo se om jeg kan gøre det bedre til næste år.